Visit Lidingö - Lidingös besöksportal

Hem

Millesgården: Anton Alvarez. HONEY

11.00 lördag 21 maj - 17.00 söndag 25 september

Anton Alvarez pekar på konstverkets namn, vilket är lika med tillblivelseögonblicket - alltså datum och klockslag.

Anton Alvarez pekar på konstverkets namn, vilket är lika med tillblivelseögonblicket - alltså datum och klockslag.

Alvarez skulpturer passar bra ihop med Carl Milles samling av antika verk.

Alvarez skulpturer passar bra ihop med Carl Milles samling av antika verk.

Färgrikt i Galleriet.

Färgrikt i Galleriet.

Och plötsligt finns något som ser ut som ett tarmvred i antiksamlingen.

Och plötsligt finns något som ser ut som ett tarmvred i antiksamlingen.

Ett bord fyllt med olika färgrika former i Röda rummet.

Ett bord fyllt med olika färgrika former i Röda rummet.

Konstnären Anton Alvarez arbetar främst inom det skulpturala mediet. Med sina verk utmanar Alvarez det traditionella konsthantverket och konstverkets beskaffenhet genom att lekfullt undersöka gränsen mellan rollen som konstnär och ingenjör.

Konstnären designar själv verktyget som skapar konstverken och avskriver sig således från tillblivelsen. Begreppet ingenjörskonst förkroppsligas.

Anton Alvarez konstnärskap präglas av en lekfullhet. Både i konsten och i retoriken knuten till den. Utställningstiteln Honey relaterar till bivaxet, det material som används i bronsgjutningsprocessen cire perdue – förlorat vax. Alvarez tidigare utställningstitlar, som till exempel Roman Toothpaste (Vandalorum, 2021), hänvisar till romartiden och leker med tanken att konstverken har pressats ur en tandkrämstub. Eller som i Alphabet Aerobics (National Centre for Craft and Design, Sleaford, UK, 2016) där samtliga skulpturer pressats genom profiler formade efter alfabetets bokstäver.

Rörelse förenar konstnärerna; Milles strävan att gestalta rörelse i skulptur finns hos Alvarez bokstavligen; Alvarez skulpturer är rörelse, fångad och frusen i tid. I Milles antiksamling – en skulptörs bibliotek, som Milles själv uttryckte det – finns ett flertal skulpturer med textila inslag. Textilier och draperingar har genom konsthistorien varit ett sätt att gestalta och förstärka rörelse.

Det Alvarez främst har kommit att bli känd för är den stora tryckpress han konstruerade 2016. Tryckpressen, The Extruder, är en storskalig lerpress som med flera tons styrka pressar ut lera genom olika profiler och munstycken. Formationerna blir till synes förvrängda och plastiska objekt och kolonner som på ett djärvt sättkontrasterar och refererar till såväl arkitektoniska element som det klassiska skulpturbegreppet.

Anton Alvarez (f. 1980) är uppväxt i Uppsala och i Chile. Hans pappa kom till Sverige efter statskuppen 1973. Under de senaste åren har Alvarez väckt stor uppmärksamhet, både nationellt och internationellt. Hans verk finns representerade på Nationalmuseum i Stockholm; på Denver Art Museum i Colorado, USA och på Röhsska Museet i Göteborg samt i ett flertal framstående privata samlingar.
Text: Millesgården

Utställningen "HONEY" visas i Millesgårdens konstnärshem.

Öppettider:
Tisdag - söndag 11.00 - 17.00

Midsommarhelgen öppet som vanligt

© visitlidingo.se 2022