Visit Lidingö - Lidingös besöksportal

Hem

21/9-26/1 2025. Millesgården: Wiener Werkstätte. Konst / hantverk

Josef Hoffman. Matsalsstol. Copyright: MAK Georg Mayer

Josef Hoffman. Matsalsstol. Copyright: MAK Georg Mayer

Josef Frank. Bordslampa. Copyright: MAK, Georg Meyer

Josef Frank. Bordslampa. Copyright: MAK, Georg Meyer

Josef Hoffman. Entré till Wiener Werkstätte. Copyright: MAK

Josef Hoffman. Entré till Wiener Werkstätte. Copyright: MAK

Mela Koehler. Modeteckning. Copyright: MAK

Mela Koehler. Modeteckning. Copyright: MAK

Wiener Werkstätte. Konst / hantverk

Wien runt år 1900 var en kreativ smältdegel, där kompositören Gustav Mahler gick på psykoanalys hos Sigmund Freud och Gustav Klimts livskamrat Emelie Flöge grundade modehuset Schwestern Flöge och stod modell för hans ikoniska verk Kyssen. I denna miljö grundades år 1903 produktions-kooperativet Wiener Werkstätte av arkitekten Josef Hoffmann, konstnären Koloman Moser och mecenaten Fritz Waerndorfer.

De ifrågasatte industrialiseringens framfart och ville lyfta hantverkarens status och värdet på hantverket. Konst och design skulle genomsyra allt från arkitektur, möbeldesign, mode och smycken till leksaker och bruksföremål. Filosofin att upplösa skiljelinjen mellan konst och hantverk, kom att bli central även inom svensk arkitektur och design.

Utställningen om Wiener Werkstätte på Millesgården är den första heltäckande presentationen av denna vitala del av konst- och designhistorien för en svensk publik. Senast den svenska publiken presenterades för deras alster var i Josef Hoffmans utställning på Liljevalchs år 1917. Genom över 200 betydelsefulla verk och objekt; möbler, tyger, grafik, böcker, leksaker, mode, smycken, silver, glas och keramik, illustreras historien om rörelsens början 1903 till dess slut 1932.

Wiener Werkstätte inspirerades av den brittiska Arts & Crafts-rörelsen och ifrågasatte industrialiseringens framfart och vad det innebar för såväl människans arbetsvillkor som kvalitén på vår tillvaro. Till skillnad från Arts & Crafts, som blickade bakåt, blickade Wiener Werkstätte framåt, mot en ny design för den nya människan.

De ville lyfta hantverkarens status och därmed värdet på hantverket. Konst och design skulle genomsyra allt: från arkitektur, möbeldesign, mode och smycken, till leksaker och bruksföremål. Denna filosofi, att upplösa skiljelinjen mellan konst och hantverk, skulle även komma att bli central inom svensk arkitektur och design. Tanken på bostaden som funktionellt allkonstverk där både hus och inredning är dels praktisk, dels sinnligt berikande genomsyrar under mellankrigstiden allt från nydanande stadsplaner till bestickserviser – helt enkelt en vackrare vardag.

Kooperativet fick tidigt stora uppdrag, bland annat uppförandet av Purkersdorf sanatorium och andra helhetsgestaltningar som Cabaret Fledermaus och privata villor, som Villa Stoclet. Wiener Werkstätte blev snabbt framgångsrikt och öppnade butiker i Zürich, Berlin och New York.

I utställningen får besökaren följa en kronologisk presentation, indelad i fyra delar:
1903–1907 kännetecknas av Josef Hoffmann och Koloman Mosers radikala och geometriska formgivning som kommit att förknippas med Wiener Werkstätte.
1908–1914 löses de strikta ramarna upp och formspråket blir mer tillåtande.
1915–1923 sker en ornamental explosion med Dagobert Peches böljande och blommande formspråk.
1924–1932 är kvinnornas tid och verksamheten blir internationell.

Förutom Wiener Werkstätte presenteras även Josef Frank (1885 -1967) och firman Haus und Garten. Bakom inredningen i Carl Milles tjänstebostad Annes hus står Josef Frank, som arbetade för Wiener Werkstätte under 1910- och 1920-talet. Han flyttade till Sverige 1933 och verkade som konstnärlig ledare för Firma Svenskt Tenn fram till sin död.

Utställningen är ett samarbete med MAK (Museum für Angewandte Kunst) i Wien. Inlånen kommer huvudsakligen från MAK, Decorative Arts Consult samt Leopold Museum, Klimt Foundation och privata långivare.

Text: Millesgården

© visitlidingo.se 2024