Visit Lidingö - Lidingös besöksportal

Hem

1/6-1/9. Millesgården: L´art brut. Konst som urkraft

Angelo Meani (1906-1977) Utan titel. Montering av glas, porslin, terrakotta och andra återvunna föremål.

Angelo Meani (1906-1977) Utan titel. Montering av glas, porslin, terrakotta och andra återvunna föremål.

Diego (1963-      ). Diegos konst består främst av arkitektur och hela bildytan är fylld av stugor, torn och palats. Fasaderna på byggnaderna - varav några är under konstruktion - är alltid slutna och ger ingen insyn.

Diego (1963- ). Diegos konst består främst av arkitektur och hela bildytan är fylld av stugor, torn och palats. Fasaderna på byggnaderna - varav några är under konstruktion - är alltid slutna och ger ingen insyn.

Hans Krüsi (1920-1995). Det lantliga bildspråket i Hans Krüsis verk kommer från hans barndomsminnen: alplandskap, allmogebilder - så kallade poya - och lantbruksdjur, motiv som han ofta målade i profil och sida vid sida. Med enkla medel började han rita med filtpenna på servetter, sedan gick han över till papper och därefter till papp, träpannå och mjölkkartonger.

Hans Krüsi (1920-1995). Det lantliga bildspråket i Hans Krüsis verk kommer från hans barndomsminnen: alplandskap, allmogebilder - så kallade poya - och lantbruksdjur, motiv som han ofta målade i profil och sida vid sida. Med enkla medel började han rita med filtpenna på servetter, sedan gick han över till papper och därefter till papp, träpannå och mjölkkartonger.

Aloise Corbaz (1886-1964) var en schweizisk outsiderkonstnär som ingick i Jean Dubuffets första samling av psykiatrisk konst. Hon är en av väldigt få hyllade kvinnliga outsider-artister. Hon hade en bakgrund som guvernant och sömmerska vid den tyska kejsaren Wilhelm II:s hov och gjorde livliga bilder av prinsar, hjältar och sagofigurer på bitar av omslagspapper, som hon ibland sydde ihop till större blder.

Aloise Corbaz (1886-1964) var en schweizisk outsiderkonstnär som ingick i Jean Dubuffets första samling av psykiatrisk konst. Hon är en av väldigt få hyllade kvinnliga outsider-artister. Hon hade en bakgrund som guvernant och sömmerska vid den tyska kejsaren Wilhelm II:s hov och gjorde livliga bilder av prinsar, hjältar och sagofigurer på bitar av omslagspapper, som hon ibland sydde ihop till större blder.

L´art brut. Konst som urkraft

Offentliga visningar varje tisdag och torsdag klockan 13.00, se kalendaium längst ner. OBS, inga visningar vecka 27 - 31 (1/7 - 4/8).

Vad är konst och vem avgör det? Dessa frågor väcker utställningen L’ART BRUT – Konst som urkraft, som öppnade på Millesgården den 1 juni. Uttrycket l’art brut, franska för rå konst, myntades av den franske konstnären Jean Dubuffet (1901-1985). Begreppet syftar på konstnärliga uttryck som tillkommit av upphovspersoner som befunnit sig utanför den etablerade konstvärlden med dess akademiska ramverk. Under sin livstid samlade Dubuffet på sig över 5 000 verk och samlingen har idag utökats till närmare 70 000 verk som finns på Collection l’Art Brut i Lausanne och som öppnade för allmänheten 1976. I konsthallen är verken organiserade tematiskt och visar geometriska bildkompositioner, färgstarkt måleri med emblematiska figurer och små papperslappar med tecknade bildberättelser varvat med skrifter, skulpturer, alster med djurmotiv och landskapsskildringar. Utställningen på Millesgården är ett samarbete med Collection de l’Art Brut i Lausanne, Schweiz och baseras på 19 schweiziska upphovspersoner och presenterar över 100 verk.

L’art brut är franska för rå konst, på engelska outsider art och på svenska är benämningen oftast särlingskonst. Men vad är konst? I alla tider har människan på olika sätt skapat för att föreviga och uttrycka det inre känslolivet för omvärlden. Lämningar och avtryck finns över hela världen, i alla kulturer. Finns det en rå och genuin konstnärlig drivkraft hos människan? Är konsten konstruerad av den moderna människan eller finns en uråldrig drivkraft inom oss? Det är frågor som ställs på Millesgårdens kommande utställning L’ART BRUT – konst som urkraft.

Intresset kring dessa frågor har drivit flera konstnärer och strömningar genom historien där de sökt svaren på den ultimata sanningen och strävat efter att hitta ”ursprunget” – det äkta och oförstörda. Den franske konstnären Jean Dubuffet är en av dem. Sommaren 1945 reste han runt i Schweiz med syftet att studera okonventionell konst och samla in material för att publicera ett antal skrifter i ämnet. Han menade att människans behov av konst är ursprunglig och grundläggande och ville finna exempel på äkta och ofiltrerade – råa – konstnärliga uttryck som inte förvanskats av samhällets konventioner.

"Med detta [Art Brut] anses verk utförda av människor opåverkade av konstnärlig kultur, där efterapning, i motsats till vad som händer hos de intellektuella, spelar liten eller ingen roll, så att deras skapare plockar allt (ämnen, materialval, transponeringsmedel, rytmer, sätt att skriva, etc.) ur sig själva och inte från klichéer av klassisk konst eller konst som är på modet. Här bevittnar vi en konstnärlig verksamhet som är helt ren, rå, återuppfunnen i hela sitt varande av dess skapare, baserad enbart på dens egna impulser. Konst i vilken uppfinningsrikedomens funktion manifesteras, och inte den, som ständigt ses i kulturkonsten, av kameleonten och apan."
Jean Dubuffet, 1949.

Utställningen börjar med Adolf Wölflis karaktäristiska och geometriska bildkompositioner och Aloïse Corbaz färgstarka måleri med emblematiska figurer. Verk av Adolf Wölfli tillhör de första förvärven i samlingen av Dubuffet och Aloïse Corbaz är en av anledningarna till att samlingen slutligen hamnade i Lausanne. Därefter följer en samling alster som förvärvats från landets mentalsjukhus. Dessa verk kännetecknas av dess format; små papperslappar med tecknade bildberättelser av bland annat Julie Bar och Jules Doudin. Därtill presenteras verk där upphovspersonerna refererar till sina egna jag, med bland annat Justine
Pythons skrifter och Gaston Teuschers virvlande motiv och Angelo Meanis skulpturer. Avslutningsvis möter vi bland annat Aloïs Weys imaginära palatsarkitektur och Samuel Failloubaz motiv av djur tillsammans med Benjamin Bonjours landskapsskildringar.

Utställande: Julie Bar, Benjamin Bonjour, Aloïse Corbaz, Gaspard Corpataux, Diego, Jules Doudin, Samuel Failloubaz, Anne-Lise Jeanneret, Pierre Kocher, Hans Krüsi, Angelo Meani, Justine Python, Jean Radovic, Armand Schulthess, Gaston Teuscher, Johann Trösch, Berthe Urasco, Alois Wey och Adolf Wölfli.

Text: Millesgården

Öppettider:
Tisdag - söndag 11.00 - 17.00

Adress:
Herserudsvägen 32

Allmänna kommunikationer till Millesgården:
Tag tunnelbanan eller buss 6, 75 eller 76 till Ropsten. Så långt är allt lätt. Därefter, tag buss 201, 204, 205, 206, 211 eller 212 till "Torsviks torg" (den första hållplatsen). Därefter måste man gå över torget till motsatta sidans två busshållplatser. Från den ena går buss 238 till "Högsätra". Åk med till "Millesgården". Bussen går var 30:e minut så det kan vara snabbare att gå till Millesgården på "Herserudsvägen". På Herserudsvägen (när man passerat Coop) finns en hållplats för buss 238 till "Högsätra". Den kör till Millesgården.

Visningar:

Sommaruppehåll för allmänna guidade visningar vecka 27-31 (1/7 - 4/8).

Tisdag 6 augusti,  kl 13:00. Allmän guidad visning av utställningen L'ART BRUT - Konst som urkraft.

Torsdag 8 augusti,  kl 13:00. Allmän guidad visning av utställningen L'ART BRUT - Konst som urkraft.

Tisdag 13 augusti,  kl 13:00. Allmän guidad visning av utställningen L'ART BRUT - Konst som urkraft.

Torsdag 15 augusti,  kl 13:00. Allmän guidad visning av utställningen L'ART BRUT - Konst som urkraft.

Tisdag 20 augusti,  kl 13:00. Allmän guidad visning av utställningen L'ART BRUT - Konst som urkraft.

Torsdag 22 augusti,  kl 13:00. Allmän guidad visning av utställningen L'ART BRUT - Konst som urkraft.

Tisdag 27 augusti,  kl 13:00. Allmän guidad visning av utställningen L'ART BRUT - Konst som urkraft.

Torsdag 29 augusti,  kl 13:00. Allmän guidad visning av utställningen L'ART BRUT - Konst som urkraft.

© visitlidingo.se 2024