Flyg-Nybergs hangar vid Grönstaviken
Flyg-Nybergs hangar, vars vägg fälldes ned så att "Flugan" kunde köras ut på räls till provturerna på Askrikefjärdens is. Verkstaden till höger och båthuset till vänster. Huset privatägt.
Nybergs hus uppfördes 1906 i en blandning av jugend och amerikansk "stick-style", med fasader i tjärstruken träspån - nu mest synligt på den mycket speciella höj- och sänkbara bryggan. Huset är privatägt.
"Flyg-Nyberg" med sitt plan på Askrikefjärdens is. Fotot från omkring 1904-1906. Fotograf okänd.
Det ångmaskinsdrivna testflygplanet "Flugan" på den cirkulära testbanan av trä på Nybergs privata tomt. Fotot från omkring 1904-1906. Fotograf okänd.
Flyg-Nybergs hangar vid Grönstaviken
På norra delen av Lidingö, vid Grönstaviken nära Bosön (se karta längst ned), ligger ett av den svenska flyghistoriens första minnesmärken – Flyg-Nybergs hangar. På en rundbana på sin tomt och på isen utanför hangaren experimenterade Carl Richard Nyberg mellan åren 1902 och 1910 med sitt ångmaskinsdrivna flygplan ”Flugan”. Hangaren byggdes 1908 och byggnadsminnesförklarades 1985.
Carl Richard Nyberg
Uppfinnaren och flygpionjären Carl Richard Nyberg föddes 1858 i Arboga och dog 1939 i Stockholm. Han fick bl.a. patent på den första fungerande blåslampan 1881. Blåslampan var oumbärlig när det gällde att starta föregångaren till den moderna dieselmotorn, den så kallade råoljemotorn eller tändkulemotorn.
”Flyg-Nyberg”
Nyberg är mest känd som flygpionjär och fick smeknamnet “Flyg-Nyberg”. Redan 1874 byggde han en modell av en helikopter som drevs av ett fjäderverk och kunde lyfta två meter.
Från 1899 började han experimentera “för flygproblemets lösning” med sitt egenkonstruerade försöksflygplan “Flugan”. Proven gjordes under somrarna på en rundbana av träplank, en karusellbana, som han byggt utanför sin tomt på Täcka udden vid Grönstaviken på Lidingö. Från vintern 1903 provkörde han också planet på en plogad rundbana på Askrikefjärdens is.
“Flugan”
”Flugan” var 5 meter mellan vingspetsarna och hade en sammanlagd vingyta på 13 kvadratmeter. Motorn var en ångmaskin som Nyberg konstruerat själv. Den hade en rörångpanna på 38 kilo som eldades med fyra blåslampor, och två propellrar. Motorn gav en maximal effekt på 10 hk vid 2000 varv per minut, ett för den tiden extremt högt effekt/vikt-förhållande för en ångmaskin. Men det räckte inte för att få upp det 80 kilo tunga planet i luften. Det blev bara ett antal korta hopp på någon halvmeter upp i luften och många hånade honom därför. Senare blev han erkänd som en av pionjärerna inom aviation. Han slutade med sina flygexperiment omkring 1912.
”Flugan” lär ha funnits i två versioner, en första version från 1902 (cirka ett år innan bröderna Wright byggt färdigt sitt första plan) och en version från 1904. Han gjorde flera både lyckade och misslyckade prov på Askrikefjärdens is, där ”Flugan” kördes i cirkelbana, förankrad med en lång lina till en stolpe i isen.
Flyghangaren
Omkring 1908 uppförde han en flyghangar i anslutning till sin villa. Hangaren fick ett speciellt utformat tak och en öppningsbar port mot sjön, där han på räls fick ut ”Flugan” på isen. Flyghangaren är vårt lands äldsta och troligen en av de allra äldsta i Europa. Taket fick en speciell utformning för att ge bästa möjliga luftströmmar till det vindkraftverk, som var monterat uppe på taket. Vindkraftverket drev en propeller som försåg verkstaden med ström. Tyvärr är propellern borttagen.
Flyghangaren är sedan 1985 byggnadsminnesförklarad. Nybergs hus, som ligger till höger om hangaren, byggdes 1906. Det har spår av både jugend och amerikansk stil, med fasader i tjärstruken träspån.
Källor: Wikipedia m.fl.
Adress: Täcka Udden, Askrikevägen. Huset är privatägt.
Kommunikationer: Tunnelbana till Ropsten. Buss 204, 211, 212 och 222 (endast högtrafik) till hållplats “Askrikevägen”. Gå norrut på Askrikevägen cirka 800 meter till Askrike Segelsällskaps båthamn. Från piren kan man se hangar, verkstad och båthus.