Visit Lidingö - Lidingös besöksportal

Hem

21/9-26/1 2025. Millesgården: Wiener Werkstätte. Konst / hantverk

Fr.v. Hilda Jesser, 1917, Vas med lock. Josef Hoffmann, 1915, Skål. Josef Hoffmann, ca 1923, Vas.

Fr.v. Hilda Jesser, 1917, Vas med lock. Josef Hoffmann, 1915, Skål. Josef Hoffmann, ca 1923, Vas.

Josef Hoffmann, 1904, Bestick, platt modell.

Josef Hoffmann, 1904, Bestick, platt modell.

Boråstapeter har återskapat och tryckt de tapeter som visades på den Österrikiska utsällningen på Liljevalchs 1917.

Boråstapeter har återskapat och tryckt de tapeter som visades på den Österrikiska utsällningen på Liljevalchs 1917.

Josef Frank, 1919, Bordslampa. Dagobert Peche, 1922, Karmstol.

Josef Frank, 1919, Bordslampa. Dagobert Peche, 1922, Karmstol.

Bertold Löffler, 1907, affisch, litografi

Bertold Löffler, 1907, affisch, litografi

Josef Hoffmann (tillskriven) 1905/1906, Fledermaus karmstol.

Josef Hoffmann (tillskriven) 1905/1906, Fledermaus karmstol.

Den kaklade baren rekonstruerades av Universität für Angewandte Kunst i Wien för en utställning i London 2019.

Den kaklade baren rekonstruerades av Universität für Angewandte Kunst i Wien för en utställning i London 2019.

Bordslampa av Josef Hoffmann från 1903. Till höger blomsterställning av Koloman Moser från 1904.

Bordslampa av Josef Hoffmann från 1903. Till höger blomsterställning av Koloman Moser från 1904.

Josef Hoffman. Entré till Wiener Werkstätte. Copyright: MAK

Josef Hoffman. Entré till Wiener Werkstätte. Copyright: MAK

Wiener Werkstätte. Konst / hantverk

Öppettider, visningar och kommunikationer, se nedan.

Wien runt år 1900 var en kreativ smältdegel, där kompositören Gustav Mahler gick på psykoanalys hos Sigmund Freud och Gustav Klimts livskamrat Emelie Flöge grundade modehuset Schwestern Flöge och stod modell för hans ikoniska verk Kyssen. I denna miljö grundades år 1903 produktions-kooperativet Wiener Werkstätte av arkitekten Josef Hoffmann, konstnären Koloman Moser och mecenaten Fritz Waerndorfer.

De ifrågasatte industrialiseringens framfart och ville lyfta hantverkarens status och värdet på hantverket. Konst och design skulle genomsyra allt från arkitektur, möbeldesign, mode och smycken till leksaker och bruksföremål. Filosofin att upplösa skiljelinjen mellan konst och hantverk, kom att bli central även inom svensk arkitektur och design.

Utställningen om Wiener Werkstätte på Millesgården är den första heltäckande presentationen av denna vitala del av konst- och designhistorien för en svensk publik. Senast den svenska publiken presenterades för deras alster var i Josef Hoffmans utställning på Liljevalchs år 1917. Genom över 200 betydelsefulla verk och objekt; möbler, tyger, grafik, böcker, leksaker, mode, smycken, silver, glas och keramik, illustreras historien om rörelsens början 1903 till dess slut 1932.

Wiener Werkstätte inspirerades av den brittiska Arts & Crafts-rörelsen och ifrågasatte industrialiseringens framfart och vad det innebar för såväl människans arbetsvillkor som kvalitén på vår tillvaro. Till skillnad från Arts & Crafts, som blickade bakåt, blickade Wiener Werkstätte framåt, mot en ny design för den nya människan.

De ville lyfta hantverkarens status och därmed värdet på hantverket. Konst och design skulle genomsyra allt: från arkitektur, möbeldesign, mode och smycken, till leksaker och bruksföremål. Denna filosofi, att upplösa skiljelinjen mellan konst och hantverk, skulle även komma att bli central inom svensk arkitektur och design. Tanken på bostaden som funktionellt allkonstverk där både hus och inredning är dels praktisk, dels sinnligt berikande genomsyrar under mellankrigstiden allt från nydanande stadsplaner till bestickserviser – helt enkelt en vackrare vardag.

Kooperativet fick tidigt stora uppdrag, bland annat uppförandet av Purkersdorf sanatorium och andra helhetsgestaltningar som Cabaret Fledermaus och privata villor, som Villa Stoclet. Wiener Werkstätte blev snabbt framgångsrikt och öppnade butiker i Zürich, Berlin och New York.

I utställningen får besökaren följa en kronologisk presentation, indelad i fyra delar:
1903–1907 kännetecknas av Josef Hoffmann och Koloman Mosers radikala och geometriska formgivning som kommit att förknippas med Wiener Werkstätte.
1908–1914 löses de strikta ramarna upp och formspråket blir mer tillåtande.
1915–1923 sker en ornamental explosion med Dagobert Peches böljande och blommande formspråk.
1924–1932 är kvinnornas tid och verksamheten blir internationell.

Förutom Wiener Werkstätte presenteras även Josef Frank (1885 -1967) och firman Haus und Garten. Bakom inredningen i Carl Milles tjänstebostad Annes hus står Josef Frank, som arbetade för Wiener Werkstätte under 1910- och 1920-talet. Han flyttade till Sverige 1933 och verkade som konstnärlig ledare för Firma Svenskt Tenn fram till sin död.

Utställningen är ett samarbete med MAK (Museum für Angewandte Kunst) i Wien. Inlånen kommer huvudsakligen från MAK, Decorative Arts Consult samt Leopold Museum, Klimt Foundation och privata långivare.

Text: Millesgården

Öppettider:
Tisdag - söndag 11.00 - 17.00. Måndagar stängt. Adress: Herserudsvägen 32

Öppettider helger:
24/12 Julafton: STÄNGT
25/12 Juldagen: STÄNGT
26/12 Annandag jul: ÖPPET kl 11:00-17:00
31/12 Nyårsafton: STÄNGT
1/1 2025 Nyårsdagen: STÄNGT

Visningar:
OKTOBER
Tisdag 15 oktober kl 13:00: Allmän guidad visning av utställningen WIENER WERKSTÄTTE konst/hantverk.
Torsdag 17 oktober  Ingen allmän guidad visning av WIENER WERKSTÄTTE konst/hantverk
Tisdag 22 oktober kl 13:00: Allmän guidad visning av utställningen WIENER WERKSTÄTTE konst/hantverk.
Torsdag 24 oktober kl 13:00: Allmän guidad visning av utställningen WIENER WERKSTÄTTE konst/hantverk.
Tisdag 29 oktober kl 13:00: Allmän guidad visning av utställningen WIENER WERKSTÄTTE konst/hantverk.
Torsdag 31 oktober kl 13:00: Allmän guidad visning av utställningen WIENER WERKSTÄTTE konst/hantverk.

NOVEMBER
Tisdag 5 november
kl 13:00: Allmän guidad visning av utställningen WIENER WERKSTÄTTE konst/hantverk.
Torsdag 7 november kl 13:00: Allmän guidad visning av utställningen WIENER WERKSTÄTTE konst/hantverk.
Tisdag 12 november kl 13:00: Allmän guidad visning av utställningen WIENER WERKSTÄTTE konst/hantverk.
Torsdag 14 november kl 13:00: Allmän guidad visning av utställningen WIENER WERKSTÄTTE konst/hantverk.
Tisdag 19 november kl 13:00: Allmän guidad visning av utställningen WIENER WERKSTÄTTE konst/hantverk.
Torsdag 21 november kl 13:00: Allmän guidad visning av utställningen WIENER WERKSTÄTTE konst/hantverk.
Tisdag 26 november kl 13:00: Allmän guidad visning av utställningen WIENER WERKSTÄTTE konst/hantverk.
Torsdag 28 november kl 13:00: Allmän guidad visning av utställningen WIENER WERKSTÄTTE konst/hantverk.

*Kalendariet uppdateras löpande.

Allmänna kommunikationer till Millesgården:
Tag tunnelbanan eller buss 6 eller 76 till Ropsten. Så långt är allt lätt. Därefter, tag buss 201, 204, 205, 206, 211 eller 212 till "Torsviks torg" (den första hållplatsen). Därefter måste man gå över torget till motsatta sidans två busshållplatser. Från den ena går buss 238 till "Högsätra". Åk med till "Millesgården". Bussen går var 30:e minut så det kan vara snabbare att gå till Millesgården på "Herserudsvägen". På Herserudsvägen (när man passerat Coop) finns en hållplats för buss 238 till "Högsätra". Den kör till Millesgården. Man kan även åka med Lidingöbanan från Ropsten till första hållplatsen. Sedan väntar en mycket brant backe upp till Foresta. Om man däremot fortsätter ytterligare en hållplats, till Baggeby, och går bakåt är det mindre ansträngande. Upplysning: Den som sköter transporterna på Lidingö är SL. Därav bristen på vettig trafik till Millesgården.

 

© visitlidingo.se 2024